هشدار جدی از سوی مسؤولان در بخش کشاورزی
سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار قزوین آبیاری تحت فشار و نوین را یک امر ضروری در حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: اجرای آبیاری نوین باید تسریع یابد و در صورت عدم تحقق این مهم، استان قزوین تا 10 سال آینده به کویر تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۳۴۸۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵ 24 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، منوچهر حبیبی در کارگروه آبیاری تحت فشار که عصر امروز در سالن جلسات معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: طرح آبیاری تحت فشار با سفر دولت یازدهم به استان قزوین کلید خورده و یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های سفر روحانی به این استان است.

وی افزود: تصمیم گرفته شده است که تا پایان سال جاری 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به روش نوین صورت بگیرد و تاکنون بخشی از این طرح عملی و اجرا شده و قسمتی از آن در دست اقدام و در حال تکمیل پرونده و بررسی است.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین بیان کرد: بخش دیگری از اجرای طرح آبیاری تحت فشار هنوز انجام نشده که بخش قابل اجرا در این طرح برابر یک هزار و 480 هکتار، در حال اجرا 2 هزار و 967 هکتار و آماده معرفی معادل 8 هزار و 621 هکتار است.

حبیبی یادآورشد: اراضی تحت فشار آبیاری در حال مطالعه برابر 8 هزار و 288 هکتار و اراضی تشکیل پرونده به صورت 15 هزار و 305 هکتار است.

وی تشریح کرد: طرح سیستم آبیاری تحت فشار از سوی سازمان جهاد کشاورزی و با همکاری سازمان برنامه و همیاری استان قزوین در این استان دنبال و اجرا می‌شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین تصریح کرد: بر اساس طرح سیستم آبیاری تحت فشار، کشاورزان می‌توانند از یارانه ویژه‌ای که دولت برای آنان در نظر گرفته می‌شود، بهره‌مند شوند که بیش از نیمی از هزینه را (به صورت تقریبی 7 میلیون تومان برای هر هکتار) دولت پرداخت می‌کند.

حبیبی یادآور شد: با این حال بسیاری از کشاورزان توان پرداخت مابقی این مبلغ را ندارند که موجب شده تمام کشاورزان نتوانند از این یارانه بهره‌مند شوند.

* مشکل کم‌آبی بهبود یابد

وی در جمع‌بندی این کارگروه بیان کرد: اجرای طرح سیستم آبیاری تحت فشار طبیعتاً دارای مشکلات و موانع بزرگی هم بوده که باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم تا تصمیمات مناسبی گرفته شود.

سرپرست معاونت امور استانداری قزوین گفت: آبیاری تحت فشار و نوین یک امر ضروری در حوزه کشاورزی است که اجرای آن باید تسریع یابد و در صورت عدم تحقق این مهم، استان قزوین تا 10 سال آینده به کویر تبدیل می‌شود.

حبیبی با بیان اینکه در سفر هیأت دولت به استان قزوین یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری اگر در حوزه کشاورزی بتوانیم 10 درصد صرفه‌جویی داشته باشیم، می‌توانیم تا حد مطلوبی مشکل کم‌آبی کشور را بهبود دهیم و باید نهایت سعی در اجرایی شدن این طرح را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید بتوانند از این فرصت و موقعیت مناسب استفاده کنند، اضافه کرد: طرح باید به سمت خود اجرایی برود و زیرنظر دستگاه‌های مربوطه اجرا شود؛ در غیر این صورت سازمان همیاری و جهاد کشاورزی خود باید دست به کار شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین مطرح کرد: مابقی هزینه مصوب یارانه را که خود کشاورزان باید بپردازند باید به صورت وام بانکی پرداخت شود و از دولت تقاضا کنیم که سهم یارانه را افزایش دهد.

حبیبی در پایان به توجه‌ کردن نسبت به اعتمادسازی در بین مردم دستگاه‌های دولتی تأکید کرد تا مردم به سمت چنین برنامه‌هایی سوق پیدا کنند تا بتوانیم در اجرایی شدن برنامه‌ها تسریع بخشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار