مسؤول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری سلامت قزوین مطرح کرد
مسؤول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری سلامت استان قزوین گفت: در این استان به ازای هر یک هزار نفر، 1.33 تخت بیمارستانی وجود دارد که به نسبت جمعیت استان، وضعیت مطلوب نیست.
کد خبر: ۳۸۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴ 06 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، نوروزعلی عزیزخانی ظهر امروز در جلسه شورای سلامت شهرستان آبیک که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: امید به زندگی، درآمد سرانه و سواد جمعیت از شاخص‌های توسعه انسانی محسوب می‌شود.

وی افزود: امید به زندگی در اوایل انقلاب 55 سال بود که در حال حاضر به 75.4 سال رسیده است.

مسؤول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری سلامت استان قزوین ادامه داد: درآمد سرانه 23 هزار ریال بوده که امروز 65 هزار و 500 ریال بوده و در حالی که میانگین درآمد سرانه در دنیا 100 هزار ریال است که در کشور وضعیت آن مطلوب نیست.

عزیزخانی اضافه کرد: سواد جمعیت در کشور 82 درصد است که نسبت به دنیا میانگین جالبی نیست و 18 درصد افراد جامعه بی‌سواد هستند.

وی خاطرنشان کرد: شاخص امید به زندگی در استان قزوین 77 سال و اما امید به زندگی همراه با سلامتی 60 سال است که در منطقه یعنی در بین 24 کشور پیرامون ایران اسلامی، رتبه قزوین در این زمینه 12 است.

این مسؤول تصریح کرد: میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در کشور 17 و در استان قزوین 5.5 است؛ مرگ  و میر مادران زمان تولد نوزاد در کشور 23 و در این استان 22 است.

مسؤول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری سلامت استان قزوین  مرگ و میر کودکان زیر یک سال در این استان را 11.4 ذکر کرد و افزود: رشد جمعیت در استان قزوین یک و نرخ باروری 1.7 است.

عزیزخانی ادامه داد: در استان قزوین به ازای هر یک هزار نفر، 1.33 تخت بیمارستانی وجود دارد  که به نسبت جمعیت این استان، وضعیت مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه و تا پنج سال آینده شاخص تخت بیمارستانی به ازای هر یک هزار نفر در استان قزوین مقرر شده به 2.6 برسد که برنامه‌ریزی لازم برای تحقق این مهم در حال انجام است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: تعداد پزشک به ازای هر 10 هزار جمعیت در کشور 1.5 و در استان قزوین 92 صدم بوده که خروج افراد آموزش دیده از کشور در این امر تاثیر داشته است.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: پرداخت مستقیم از جیب مردم برای هزینه‌های درمان 53.5 است که باید گفت از نظر پرداختی هنوز عقب هستیم و 5.2 درصد تولید ناخالص داخلی برای سلامت هزینه می‌شود.

عزیزخانی افزود: شاخص کمرشکن هزینه درمان در کشور سه تا چهار درصد است که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده به یک درصد رسانده شود.

وی ادامه داد: در ایجاد سلامت و عوامل مؤثر آن ابعاد معنوی، اجتماعی، روانی، جسمی، عوامل محیطی و اجتماعی و عوامل رفتارهای فردی همانند تغذیه، تحریک فیزیکی، دخانیات و مشروبات الکلی نقش دارد.

این مسؤول تکامل دوران کودکی، سواد، اشتغال مناسب و امنیت غذایی را از مؤلفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت بر شمرد و اضافه کرد: تفریحات و تعادل کار و زندگی حمایت اجتماعی، مسکن، حمل و نقل، محیط زیست، تأمین امنیت و تدارک خدمات بهداشتی و درمانی از دیگر مؤلفه‌ها است.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین  با ذکر اینکه در سال 1943 میلادی مصادف با سال 1321 یعنی 74 سال پیش فرو نشست سفره‌های آب زیرزمینی در این استان آغاز شده بود، خاطرنشان کرد: این مشکل و پیشگیری از پیشرفت روند آن در زمان خودش باید رفع می‌شد نه اینکه دست به دست گذاشته می‌شد و امروز که به بحران تبدیل شده، تازه باید به فکر رفع این بحران باشیم.

عزیزخانی یادآور شد: سیاست‌گذاران و مدیران باید هماهنگ حرکت کرده تا بتوانند مشکلات حوزه سلامت را رفع کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار