مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: مسجد پناهگاه همه آحاد است بنابراین باید این مأمن عظیم الهی را مراقبت کنیم تا پایگاهی برای افراد خاص نباشد.
کد خبر: ۳۹۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴ 12 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری شبستان از قزوین، اکبر اسکندرنژاد  در همایش تقدیر از فعالان و خادمان فرهنگی کانون های مساجد استان قزوین که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، بیان کرد: مسجد در فرهنگ اسلامی و انقلابی ما جایگاه ویژه ای دارد و پناهگاه همه آحاد است بنابراین باید این مأمن عظیم الهی را مراقبت کنیم تا پایگاهی برای افراد خاص نباشد.

 

وی ادامه داد: جایگاه مسجد مقدس تر از آن است که با شائبه گروه گرایی و جناح گرایی آغشته شود و نکند مساجد ما محل و پایگاه افراد خاص باشد و مبادا با عملکرد غلط ما برخی از مسجد گریزان شوند بنابراین خواهشمنديم تلاش شود اين اتفاق نیفتد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اضافه کرد: نکته دوم این است ما باید در این خانه امن الهی از عنصر تأثیرگذار هنر برای انتقال آموزه های دینی بیشتر استفاده کنیم و آنچه مغفول واقع شده این است که به نحو مطلوب از زبان هنر استفاده نمی شود.

 

وی خاطر نشان کرد: باید پژوهش صورت گیرد که چگونه می توان هرچه بیشتر از زبان هنر برای احیای فرهنگ تعالی بخش اسلام استفاده کنیم.

 

اسکندرنژاد در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مناسبت بیست و چهارمین سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد قرائت کرد که در بخش هایی از این پیام آمده است: مسجد، خانه خدا و مامن عاشقان دلباخته و مشهد شاهدان جمال و جلال الهی است. مسجد، معراج بندگان آزاد و وارسته‌ ای است که جز وصال دوست هیچ نمی‌ خواهند و غم و شادی خود را به رضای دوست گره زده‌ اند، از این مکان انسان به مرتبه والاتر اعتلا یافته و جسم و جان خویش را به رایحه سعادت و رستگاری معطر می ‌کند.

 

این پیام می افزاید: مسجد نه فقط محفل عبادت و مجلس انس و عاشقی، که پایگاه فرهنگ و انسان‌ سازی است، بارقه‌های نخستین انقلاب اسلامی از مسجد قوام یافت و تاریخ ‌ساز شد، از همین مسجد است که می‌ توان در جهان پرآشوب امروز و تزلزل ‌های روحی و فکری و آشفتگی‌ های فرهنگی، ندای رهایی‌ بخش، کلام انسان‌ ساز، نوید تعالی ‌بخش و قول امیدآفرین اسلام را به تمامی دل‌ های رنجور و خسته از مادی ‌گرایی طنین‌ انداز کرد.

 

در ادامه این پیام آمده است: به لطف پروردگار و تلاش‌ های دلسوزانه خادمان فرهنگ غنی ایران اسلامی، امروز مسجد کانون فعالیت ‌های انسان ‌ساز فرهنگی، هنری، علمی، عرفانی و عبادی گردیده و جایگاه آن در عرصه گسترده فرهنگی کشور بازیابی شده است. اگرچه تا رسیدن به جایگاه حقیقی مسجد و نقش متعالی آن راه درازی در پیش است اما فعالیت‌ های گوناگونی را که با کوشش انسان‌ های خیّر و مومن در مساجد صورت می‌گیرد، شایسته ارج و تقدیر می ‌دانم.

 

این پیام تصریح می کند: کارنامه درخشان کانون ‌های فرهنگی و هنری مساجد نشان از آن دارد که توانایی و ظرفیت بالایی در فرهنگ ‌سازی و ترویج فرهنگ ایثار و عبادت و معنویت در این عرصه وجود دارد.

از این رو کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید مرکز فعالیت‌ فرهنگی و هنری کشور باشد و با تلفیق درایت و عقلانیت فرهنگی و هنری روزآمد و کارشناسانه، با روحیه و فرهنگ ایثار و معنویت از این ظرفیت بیکران در ارتقای سلامت روحی و معنوی جامعه امروز بهره برد.

 

در پایان این پیام آمده است: کانون‌ های فرهنگی و هنری مساجد نماد عقلانیت و دیانت هستند که می‌ توانند در جهان امروز نقش یگانه و خاص خود را ایفا کرده و با افزودن بر جاذبه‌ های معنوی خود، پایگاه عشق و عقل برای جوانان مستعد و پرشور و معنویت ‌گرا باشند، باید قدر این نعمت بزرگ را با مدیریت آینده‌ نگر و ژرف ‌اندیش ارج نهاد و شاکر این نعمت عظیم الهی بود.

بدین‌وسیله مراتب تقدیر خود را از خدمات کوشندگان و فعالان مساجد و مسجدی‌های عزیز و مومن ابراز کرده و از خداوند متعال اجر روزافزون شما مومنان خداجو را مسئلت دارم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار