مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین:
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین گفت: شهر های دوستدار سالمند بصورت پایلوت در استان با معیارهای اساسی در طراحی خدمات شهری ، اجرا می شود.
کد خبر: ۵۰۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 03 October 2017
 به گزارش تابناک به نقل از خبرنگار مهر، مریم بیدخام روز دوشنبه در اولین جلسه شورای سالمندی استان که به مناسبت هفته گرامیداشت سالمندان برگزار شد از افزایش مراکز روزانه سالمندان در راستای حفظ شأن و منزلت سالمندان در استان خبرداد و  گفت : در حال حاضر سه مرکز سالمندان روزانه در استان فعالیت می کنند که با توجه به افزایش نرخ  رشد جمعیت سالمندی نیازمند گسترش این مراکز در استان هستیم.

 به گفته مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری  شهرهای دوستدار سالمند با هدف کمک به توسعه همه جانبه از طریق گسترش مشارکت فعال افراد سالمند در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در ۳۳ شهر از ۲۳ کشور دنیا به اجرا در آمده است.

وی افزود:  این طرح در همه شهرستان بصورت پایلوت در یک شهر و در یک منطقه از شهرستان قزوین در سال جاری اجرا می شود.

بیدخام با اشاره به رویکرد سازمان بهداشت جهانی در خصوص  شهرهای دوستدار سالمند بیان کرد :این شهرها شامل  فضاهای شهری که توزیع خدمات عمومی در آنها به گونه ای است که دارای حداکثر تناسب با نیازها و محدودیتهای افراد سالمند است.

وی عنوان کرد : در این شهرها و محیط ها خدمات حمل و نقل، اموراداری، شبکه های مخابراتی و ارتباطات رسانه ای، ساخت و ساز اماکن و طراحی معماری شهری، خدمات فرهنگی و بهداشتی به شکلی ارائه می شود که افراد سالمند بدون وابستگی یا با دریافت حداقل کمک از سوی دیگران بتوانند از آنها بهره مند شوند.

مدیرکل دردفتر امور اجتماعی استانداری  معیارهای آمادگی شهرها برای سالمندان را برقراری فرصتهای برابر و رفع موانع در جهت کاهش اثرات ناتواناییهای آنان دانست و افزود:  این معیارها  در مورد افراد معلول نیز مصداق می یابد.

بیدخام جلب توجه سیاستگذاران خرد و کلان جامعه و مدیران سطوح مختلف اجرایی نسبت به مسائل و مشکلات افراد سالمند و ایجاد بسترهای فرهنگی لازم، بستر سازی جهت آغاز حرکتهایی در راستای تامین عدالت اجتماعی و تحقق خواسته های گروههای مختلف دارای نیازهای ویژه و در نتیجه تقویت شان و پایگاه اجتماعی آنان در سطح جامعه وتقویت ارتباط های بین نسلی از طریق فراهم سازی تمهیدات لازم برای حضور فعالتر سالمندان در عرصه های مختلف و به ویژه گوشزد نمودن کرامت انسانی آنان به نسل های بعدی را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.

وی عنوان این طرح به عنوان یک اقدام ارزشمند، کمک فراوانی در بستر سازی شرایط مطلوب سالمندان استان بوده که  با محوریت بهزیستی و سایر دستگاه های عضو شورا اجرا و نیازمند انسجام و همگرایی همه دستگاه ها  خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار