کارشناس بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: طرح خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی از آغاز تا شهریور ماه امسال برای 87 هزارتن از شهروندان استان انجام شده است.
کد خبر: ۵۱۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ 29 October 2017
یه گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، فاطمه ناجی افزود: در راستای اجرای این طرح، تاکنون 87 هزار فرد 30 ساله و بالاتر در استان از نظر احتمال بروز سکته های قلبی-مغزی تا 10 سال آینده خطرسنجی شدند.
وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی انجام شده، 30 درصد از این افراد که زیر 40 سال بودند عامل خطر نداشته و باید سه سال بعد مراجعه کنند، اضافه کرد: 61 درصد این افراد نیز در سطح خطر زیر 10 درصد بودند.
ناجی ادامه داد: تمام افراد 30 سال و بالاتر می توانند با مراجعه به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه سلامت به صورت رایگان خطرسنجی شده و از وضعیت سلامتی خود آگاه شوند.
ناجی ادامه داد: با این خطرسنجی، افراد از نظر عواملی مانند کلسترول بالا، مصرف دخانیات، فشار خون بالا، چاقی و قند خون بالا، غربالگری شده و وضعیت سلامت خود را پیگیری می کنند.
ناجی همچنین گفت: در این ارزیابی، ابتدا مشخصات فردی، سابقه ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی، دیابت، فشار خون بالا، سابقه مصرف دخانیات و الکل، سابقه خانوادگی بیماری قلبی-عروقی زودرس، دیابت و یا نارسایی کلیه، در افراد درجه یک خانواده بررسی می شود.
وی ادامه داد: سپس فشار خون، دور کمر، قد و وزن فرد، اندازه گیری شده و برای انجام رایگان آزمایش خون و اندازه گیری قند و کلسترول، به آزمایشگاه ارجاع می شود.
این کارشناس حوزه بهداشت و درمان افزود: با اجرای برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در مراقبت های بهداشتی اولیه (ایراپن) تاکنون 25 هزار و 474 بیمار دارای فشارخون بالا، 14 هزار و 306 بیمار دیابتی و 11هزار و 614 بیمار مبتلا به اختلال لیپید شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفته اند.
ناجی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با افزایش نگرانی درباره بیماری‌های غیرواگیر در سطح جامعه روبرو هستیم زیرا ثابت شده بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و سرطان، معمولا در کسانی اتفاق می افتد که در ابتدا علامت بالینی مشخصی ندارند اما عوامل خطر ابتلا به آن ها را دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار