استاندار قزوین:
استاندار قزوین گفت: کاهش سرانه کتابخوانی تنها به مشکلات اقتصادی باز نمی گردد و مسائل فرهنگی نیز در این مهم دخیل است.
کد خبر: ۵۷۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ 03 March 2018

 به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا،عبدالمحمد زاهدی شامگاه جمعه در آیین گشایش دوازهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین افزود: افراد طبقه مرفه و متوسط نیز کتاب نمی خوانند، بنابراین تنها مسائل مالی مانع مطالعه نیستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: روی کتاب نمی توان ارزش مادی گذاشت ولی مشکلات مالی، خرید کتاب برای برخی اقشار را دشوار ساخته است.
وی افزود: سالیانه 45 هزار میلیارد تومان یارانه در کشور پرداخت می شود و چه اشکال دارد هزار میلیارد از آن را به کتاب تخصیص داده و قیمت کتاب را پایین بیاوریم.
وی اضافه کرد:وجود برخی ممیزیهای نادرست که در گذشته وجود داشت و همچنین مشکلات اقتصادی از جمله دلایل کاهش سرانه مطالعه در ایران هستند.
مشکلات دیگری از قبیل سانسور و حذف کلماتی مانند عشق، معشوقه و شراب از کتابها به بی اعتمادی مردم منجر می شود که در نهایت کاهش سرانه مطالعه را در پی دارد
وی افزود:باید فضایی را به وجود آوریم که زمینه کتابخوانی فراهم شود و می توان با راه اندازی کافه ها یا پاتوق های فرهنگی برای رونق کتاب خوانی اقدام کنیم.
وی افزود:در فرهنگ شفاهی گفتمان جامعه کم عمق،سطحی و بدون ارزش و دوپهلو است و در آن بازار تهمت،افترا و دروغ رشد می کند.
زاهدی اضافه کرد:نوع گفت و گو و مذاکره ما به فرهنگ شفاهی و فرهنگ مکتوب ما باز می گردد و باید تلاش کنیم فضای فرهنگ مکتوب بر جامعه حاکم شود.
وی ادامه داد:بازگشت به بی سوادی امروزه در جامعه ما اتفاق افتاده چون سواد مطالعه شده به درد فرد مطالعه گر نخورده و در نتیجه بی سوادی در جامعه به وجود می آید.
استاندار قزوین ادامه داد:باید فضایی ایجاد شود که همه بتوانند حرف های خود را بزنند و در بیان عقاید خود آزاد باشند تا مردم رفته رفته به کتاب های مجوز گرفته ما اعتماد کرده و سطح مطالعه در جامعه افزایش یابد.
نمایشگاه کتاب قزوین با حضور 600 ناشر کشوری و 15 ناشراستانی تا 16 اسفند ماه جاری دایر خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار