مسؤول طرح تفصیلی شهرداری اقبالیه:
مسؤول طرح تفصیلی شهرداری شهر اقبالیه گفت: طرح‌های ساماندهی بافت‌های فرسوده در زمره طرح‌های تفصیلی ویژه‌ای است که ‌باید بر اساس واقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ساکنان این نوع بافت انجام شود.
کد خبر: ۳۶۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹ 29 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، امید علیجانی در جلسه طرح تفصیلی که صبح امروز در سالن جلسات شهرداری شهر اقبالیه برگزار شد، با بیان اینکه معضلات و مشکلات بافت‌های فرسوده بیشتر از نوع اجتماعی بوده است، اظهار داشت: این خود مردم هستند که نقش اساسی را برای احیا این‌گونه بافت‌ها دارند، ضمن اینکه تمام دستگاه‌ها باید نقش خود را در نوسازی بافت‌های فرسوده همان‌گونه که در نقاط برخوردار انجام می‌دهند، ایفا کنند.

وی افزود: محلات بافت‌های فرسوده از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنا فرهنگی، اجتماعی و معماری بوده و از سویی دیگر به دلیل فرسودگی، عدم دسترسی مناسب به خدمات شهری، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش‌سوزی و همچنین تطابق نداشتن با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن، دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی است.

مسؤول طرح تفصیلی شهرداری شهر اقبالیه ادامه داد: تمام بافت‌های فرسوده در هر نوع طبقه‌بندی که قرار داشته باشند، به دلیل فرسودگی و ناپایداری از خصوصیت‌های مشابه و مشترکی برخوردار است؛ به عبارت دیگر می‌توان تمام بافت‌های فرسوده را بافت ناپایدار دانست که این ناپایداری، در برابر زلزله خود را نشان می‌دهد و به همین دلیل حفظ ایمنی شهر و شهروندان به چالش کشیده می‌شود.

علیجانی تصریح کرد: البته وجود فضاها و بافت‌های فرسوده شهری مشکلات دیگری همچون نازیبا شدن شهر و افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: طرح‌های ساماندهی بافت فرسوده در زمره طرح‌های تفصیلی ویژه‌ای است که ‌باید بر اساس واقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ساکنان این نوع بافت انجام شود؛ بافت فرسوده به لحاظ ایمن نبودن، کمبود خدمات و ناکافی بودن زیرساخت‌ها و همچنین عدم دسترسی آسان مشکلاتی دارد که امنیت این بافت‌ها را دچار خدشه کرده است.

مسؤول طرح تفصیلی شهرداری شهر اقبالیه نقش مردم در حل مشکل بازآفرینی بافت‌های فرسوده را بسیار مهم و اساسی دانست و یادآور شد: معضلات بافت‌های فرسوده بیشتر از نوع اجتماعی است تا عمرانی و در این بافت‌ها، مداخله مستقیم دولت و شهرداری تا حدودی کارساز است.

علیجانی مطرح کرد: در جامعه امروز مشارکت از ارکان مهم تجدید حیات شهری به حساب می‌آید و یکی از زمینه‌های مشارکت مردم در عرصه شهر، مشارکت در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده است.

وی ادامه داد: نقش مردم در بهسازی و اصلاح بافت‌های فرسوده شهری تعیین‌کننده و تأثیرگذار است و در بافت‌های فرسوده با توجه به وسعت دامنه و شدت مسائل گریبان‌گیر این بافت‌ها، کارآمدترین رویکردی که بتوان برای مواجهه با کاستی‌ها و نارسایی‌ها اتخاذ کرد، رویکرد مشارکتی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار