مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اشاره به وجود پهنه‌های کشاورزی در استان گفت: استان قزوین با 26 مرکز دارای 110 پهنه کشاورزی است.
کد خبر: ۱۶۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶ 17 January 2016
 به گزار ش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، فاطمه خمسه با اشاره به مفهوم پهنه‌بندی در بخش کشاورزی اظهار کرد: این نوع پهنه‌بندی به معنی مرحله تعیین محدوده جغرافیایی در حوزه روستا یا دهستان براساس شاخص‌های تعیین شده است که در این راستا افزایش توانمندی و کارآیی تولیدکنندگان، بهره‌برداران بخش کشاورزی و ارتقای بهره‌وری در سطح عرصه‌های تولیدی این بخش فراهم و محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه انجام فعالیت‌های مربوط به پهنه‌بندی، مسئولان و ناظرانی را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: این مسئولان وظایف مشخص و معینی را بر عهده دارند که شناسایی استعدادها، توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و مشکلات موجود در توسعه کشاورزی پهنه، تهیه بانک اطلاعات مزارع و بهره‌برداران، دسته‌بندی آمار و اطلاعات مورد نیاز از بهره‌برداران بخش و مشارکت در اجرای طرح‌های آماری از نمونه وظایف تعریف شده است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه در پهنه‌بندی مراکز خدمات جهاد کشاورزی مسئولان سهمی را در پهنه‌بندی شامل می‌شوند، ادامه داد: مسئولان این مراکز وظایفی را انجام می‌دهند که از آن‌ها می‌توان به مطالعه مقدماتی دهستان مربوطه از جمله تکمیل شناسنامه مزارع و بانک اطلاعات بهره‌برداری و اتصال به شبکه دانش کشاورزی اشاره کرد.

خمسه به بیان برنامه زمان‌بندی فعالیت‌های آموزشی ترویجی در پهنه‌ها پرداخت و اضافه کرد: تعیین کارشناس مسئول پهنه و تعداد روستا، محصولات پهنه، مشخصات بهره­‌برداران، بارگذاری اطلاعات پهنه‌ روی نرم‌افزار، تعیین اولویت‌ها و نیازهای پهنه، تدوین برنامه عملیاتی برای پهنه و اجرای برنامه عملیاتی از فعالیت‌های آموزشی است که در این پهنه‌ها دنبال می‌شود.

این مسئول به نحوه انجام پهنه‌بندی در استان قزوین پرداخت و تصریح کرد: برگزاری جلسات متوالی به مدت سه روز با حضور مسئولان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و پهنه‌بندی مراکز براساس تعداد کارشناسان کشاورزی هر مرکز و تعداد بهره‌برداران هر پهنه، تنوع محصولی و همجوار بودن در سطح نقشه جغرافیایی از مراحل پهنه‌بندی در استان است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: پهنه‌بندی کشاورزی از موضوعات تعریف شده‌ای است که در راستای طرح نظام نوین ترویج صورت می‌گیرد.

برچسب ها: تابناک قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار