عضو موسسه خیریه خانه مهرعلی(ع) قزوین:
عضو هیات موسس خیریه خانه مهرعلی(ع) قزوین اظهار کرد: در حال حاضر در ابتدای سال 95 تعداد 120 نفر از کودکان کار بطور منظم در کلاس‌های درس شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۲۴۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹ 11 June 2016
به گزارش تابناک از قزوین، معصومه قاسم‌زاده عضو هیات موسس خیریه خانه مهرعلی(ع) قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شهر مینو گفت: خیریه خانه مهر علی(ع) از سال ۹۱ حمایت تحصیلی آموزشی از کودکان کار و بازمانده از تحصیل را آغاز کرده است و در این مدت بیش از ۲۰۰ کودک کار و بازمانده از تحصیل را تحت پوشش خود قرار داده است.
قاسم‌زاده گفت: توانسته‌ایم بعضی از این کودکان را به سطحی برسانیم که بتوانند جذب مدارس دولتی شوند و با روند طبیعی به تحصیل خود ادامه دهند.
وی افزود: فعالیت رسمی ما از سال ۹۱ با حدود ۱۲ نفر از خیرین و علاقه‌مندان در قزوین آغاز شد. در اوایل کار خودمان به‌سراغ بچه‌هایی که در بازار یا بازارچه‌های قزوین کار می‌کردند رفتیم و شخصا با آنها صحبت کردیم و از آنها خواستیم که اگر تمایل دارند ادامه تحصیل بدهند با ما همکاری کنند.
عضو هیات موسس خیریه خانه مهرعلی(ع) قزوین تصریح کرد: همان سال ۱۲ نفر از آن کودکان با ما تماس گرفتند و برای ادامه تحصیل ابراز علاقه کردند اما چون در آن موقع فضایی برای آموزش نداشتیم در حسینیه حلیمه خاتون(س) قزوین کار تدریس را با دوستان دانشجو و چندنفر از فرهنگیان بازنشسته آغاز کردیم.
قاسم‌زاده گفت: خبر برگزاری کلاس‌های آموزشی ما کم‌کم در سطح شهر پیچید، بطوریکه خود دانش‌آموزان مبلّغ کلاس‌های ما شدند و از بین دوستان خود در کوچه و بازار بچه‌های دیگر را به ما معرفی کردند. چنانچه در مدت یک‌سال فعالیت ما و برگزاری کلاس‌ها، تعداد دانش‌آموزان داوطلب تحصیل به ۵۰ نفر و در حال حاضر در ابتدای سال ۹۵ تعداد ۱۲۰ نفر از این کودکان بطور منظم در کلاس‌های درس شرکت می‌کنند.
وی درباره روند تحصیلی دانش‌آموزان محصل در این مرکز خیریه گفت: تا کنون ۴۰ نفر از دانش‌آموزان، چندین پایه تحصیلی را در موسسه خیریه خانه مهرعلی(ع) گذرانده و با معرفی موسسه بعد از امتحان تعیین سطح، جذب مدارس دولتی شده‌اند و و از پیش ما رفته‌اند.
این فعال اجتماعی گفت: روز ۲۳ خرداد که روز جهانی منع کار کودک است و موسسه خیریه خانه مهرعلی(ع) برنامه‌های متنوعی برای این روز دارد. هدف از برگزاری این برنامه‌ها هم چندموضوع است که از جمله آنها می توان به یادآوری معضل کارکودکان در جامعه، معرفی روز جهانی منع کارکودکان و آشنایی هرچه بیشتر شهروندان خوب قزوینی با فعالیت‌های موسسه ما اشاره کرد.
وی گفت: به‌مناسبت این روز، در سطح شهر قزوین علاوه بر پخش بروشور و تراکت که به معرفی موسسه خیریه و معرفی فعالیت‌های آن می‌پردازد، تعداد زیادی بادکنک با شعار منع کار کودک در چهارراه‌های شلوغ شهر، توسط همکاران و دوستان و داوطلبینی که با ما همکاری می کنند بین مردم توزیع می‌شود.
قاسم‌زاده افزود: دو گروه نمایشی هم داریم که نمایشی را در ارتباط با روز منع کار کودک که قرار است در چند نقطه مختلف شهر قزوین از جمله چند بوستان و مجتمع‌های تجاری و مکان‌های پرتردد در معرض دید عموم مردم اجرا شود که امیدواریم برنامه‌ای قابل توجه و موفق باشد. وی افزود: موسسه خیریه خانه مهرعلی(ع)، یک خیریه مردمی و داوطلب‌‌محور است. ما وابسته به هیچ ارگان دولتی نیستیم و هیچ بودجه‌ ثابت و مصوبی نداریم و صرفا با حمایت‌های مردمی فعالیت می‌کنیم، لذا تمام هزینه‌ها توسط مردم و خیرین پوشش داده می شود.
عضو هیات موسس خیریه خانه مهرعلی(ع) قزوین گفت: در کنار حمایت تحصیلی از کودکان‌کار و بازمانده از تحصیل که از پایه اول تا ششم ابتدایی پیش ما با سواد می‌شوند، این دانش‌آموزان تمام وسایل مورد نیاز تحصیل از جمله کیف و کتاب و لوازم تحریر را به طور رایگان دریافت می‌کنند.
قاسم‌زاده گفت: در روزهایی که این بچه‌ها پیش ما هستند ما یک وعده غذا یا یک میان وعده در قالب تغذیه سالم به آنها می‌دهیم و در مناسبت‌ها سعی می‌کنیم برنامه‌های تفریحی مثل بازدید‌های تفریحی و علمی در بیرون از شهر برای آنها تدارک ببینیم.
وی اظهار کرد: بخض دیگری از فعالیت‌های موسسه ما مربوط به مسائل پزشکی و حوزه سلامت این کودکان است. یک کارگروه پزشکی توسط خیرین در موسسه تشکیل شده که پیگیری برخی مسائل پزشکی مثل خدمات پزشکی رایگان یا خدمات دندان‌پزشکی یا مسائلی که مربوط به سلامت کودکان است و خانواده‌هایشان قادر به پیگیری آنها نیستند از جمله وظائف این کارگروه است.
برچسب ها: کودک کار ، قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار