مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تاکنون 35 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان تحت پوشش آبیاری مدرن قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۶۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹ 24 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین، محمدحسین عطایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: تاکنون 35 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان تحت پوشش آبیاری مدرن قرار گرفته است.

وی افزود: از این میزان اراضی کشاورزی تاکنون 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین با کمک کشاورزان تحت پوشش آبیاری مدرن قرار گرفته و 25 هزار هکتار نیز از سوی دولت اجرا شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: همچنین باید در یک دوره زمانی 5 ساله 234 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش سیستم جدید قرار گیرند که 55 هزار هکتار در چاه‌های غیر مجاز است.

عطایی تصریح کرد: در سراسر کشور منابع مالی طرح آبیاری مدرن از سه محل ردیف ملی ماده هشت، ماده 12 و صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده که سهم استان قزوین 70 میلیارد تومان است که با اختصاص 7 میلیون تومان برای هر هکتار می‌توانیم امسال حداقل 10 هزار هکتار را از این منابع اجرا کنیم.

به گفته وی سهمیه مجاز استان قزوین 180 هزار هکتار در طول پنج سال است که در صورت تأمین اعتبار سالانه 35 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش قرار می‌گیرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: آب مصرفی این استان 2 میلیارد و 376 میلیون مترمکعب و منابع موجود 2 میلیارد و 617 میلیون مترمکعب است که این کمبود اگر مدیریت نشود دچار بحران می‌شویم.

عطایی تأکید کرد: با نصب کنتور هوشمند در همه چاه‌های کشاورزی، زمین محور قرار دادن حقابه‌بری از منابع آبی به جای استفاده از فرم شرکاء، تعیین تکلیف قطعی برداشت‌های غیرمجاز و پیگیری تجهیز اراضی اوقافی برای مرتفع شدن مشکلات ضروری است.

وی اضافه کرد: جلوگیری از خرد شدن اراضی، تسریع در انشعاب برق، استفاده از کارشناسان بخش خصوصی برای توجیه کارشناسی طرح‌ها در بانک کشاورزی، تشکیل ستاد شهرستانی برای تسریع در آبیاری مدرن نیز می‌تواند مشکلات را برطرف و کار را تسریع دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار