مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در بهمن ماه سال جاری نخستین شتاب‌دهنده بومی که حدود 50 میلیارد تومان است، در استان قزوین نصب می‌شود.
کد خبر: ۳۲۰۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵ 31 October 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، اصغر زارعان در جلسه بررسی موضوعات مرتبط با طرح شتابگر ملی که ظهر امروز در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: اقدامات توسعه‌ای در استان‌های مختلف به ویژه در صنعت هسته‌ای و با توجه به حضور رئیس‌ جمهور در استان قزوین در حال انجام است که یکی از آن‌ها پروژه رودوترون است که می‌تواند در حوزه زیرساختی تحولاتی را ایجاد کند.

وی افزود: اقدامات سازمان انرژی اتمی در زمینه این پروژه با قدرت به صورت سه شیفت کاری دنبال می‌شود و انتظار می‌رود تا اواخر ماه جاری عملیات ساختمانی به اتمام رسیده و در بهمن ماه سال جاری هم نخستین شتاب‌دهنده بومی که حدود 50 میلیارد تومان است را در استان قزوین نصب کنیم.

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: در حال حاضر شتاب‌دهنده به استان قزوین انتقال داده شده و امیدواریم تا آخر سال جاری بتوانیم آن را مورد بهره‌برداری قرار داده و راه‌اندازی کنیم.

زارعان ادامه داد: در 20 فروردین ماه سال آینده هم که روز ملی فناوری هسته‌ای نامگذاری شده، به صورت رسمی بهره‌برداری از این پروژه را اعلام می‌کنیم.

وی عنوان کرد: پروژه شتابگر ملی از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که یکی از آن‌ها نصب شتاب‌دهنده بومی است و برای نخستین بار در کشور و توسط جوانان بی‌ادعا، گمنام، پرشور و پرتلاش و با مدیریت علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ساخته شده و در استان قزوین هم به بهره‌برداری می‌رسد.

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به پروژه چشمه نور تصریح کرد: در کنار پروژه شتابگر ملی پروژه چشمه نور اجرا می‌شود که اگر این پروژه محقق شود در منطقه خاورمیانه و در کشور تحول اساسی در بحث پژوهش ایجاد می‌کند.

زارعان گفت: این پروژه به لحاظ علمی بسیار حائز اهمیت است و می‌طلبد مسؤولان و دولت تدبیر و امید در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشد.

وی بیان کرد: این علاقمندی هم ایجاد شد که در کنار پروژه رودوترون و چشمه نور یک آزمایشگاه تحقیق و توسعه و مرجع ایجاد کرده و تلاش می‌کنیم همزمان با عملیات ساختمانی، پروژه آزمایشگاه هم در سایت رودوترون و چشمه نور اجرا شود.

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه به لحاظ ساختمانی را سازمان انرژی اتمی ایران تقبل کرده و با توجه به همتی که مسؤولان استان قزوین دارند، معتقد هستیم استعداد و توانمندی خوبی برای این کار در استان قزوین وجود دارد.

زارعان ضمن تقدیر از زحمات شرکت توزیع برق استان قزوین که اقدامات لازم برای تأمین برق پروژه‌های مذکور انجام داده است، اضافه کرد: همچنین اقدامات مورد نیاز برای سایر زیرساخت‌ها از قبیل آب، گاز و مخابرات باید هرچه سریع‌تر پیگیری و تأمین شود.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن یک محل برای استقرار 15 نفر نیروی انسانی که به منظور نصب شتاب‌دهنده از استان یزد به استان قزوین سفر می‌کنند، ضرورت دارد.

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به لزوم تملک 6 هکتار زمینی که در پشت پروژه قرار دارد، عنوان کرد: با توجه به برنامه توسعه‌ای که برای پروژه شتابگر ملی و چشمه نور در نظر داریم، نیاز است که 6 هکتار زمین پشت این پروژه هم در اختیار این سازمان قرار گیرد.

زارعان خاطرنشان کرد: اقداماتی در زمینه لرزه‌نگاری نیاز است که در این زمین انجام شود و اگر استان قزوین پیش از این چنین اقدامی را انجام داده است باید اطلاعات لازم را در اختیار مجریان پروژه مذکور قرار دهد.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی ایران یکی از نمادهای ملی در عرصه علمی و پژوهشی به شمار می‌رود، مطرح کرد: اگر بخواهیم به گذشته برگردیم سایر صنایع هم باید خود را به دقت و ظرافتی که در فعالیت‌های هسته‌ای وجود دارد، برسانند.

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: در فضای پسابرجام گشایش‌هایی شده که می‌توانیم در عرصه‌های علمی با همکاری کشورهای دیگر پروژه‌هایی را دنبال کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار